Norazman, Arbin and Nor’ain, Mohd. Tajudin and Nur Fazliana, Rahim (2011) Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah. In: Simposium Kebangsaan Sains Matematik (SKSM 19), UiTM Pulau Pinang, 9-11 November 2011, UITM Pulau Pinang. (Unpublished)
|
PDF
Kualiti pengajaran dan pembelajaran guru matematik(abstract).pdf Download (133kB) | Preview |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah di kawasan Kangar, Perlis. Secara spesifiknya, kajian ini berfokuskan kepada tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah, hubungannya dengan pencapaian matematik dan perbezaan persepsi antara pelajar lelaki dan perempuan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan melalui soal selidik yang melibatkan 120 orang pelajar tingkatan empat sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah satu set soal selidik yang mengandungi 21 item soal selidik yang merangkumi kualiti pengajaran dan pembelajaran guru. Data yang dipungut melalui soal selidik di analisis menggunakan perisisan komputer, Statistical Package for the Social Science (SPSS). Persepsi pelajar terhadap kualiti P & P guru adalah berdasarkan kepada tahap persetujuan yang diukur menggunakan skala Likert lima poin. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran guru matematik secara keseluruhannya adalah dalam kategori baik. Namun tidak terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan pencapaian matematik mereka sama ada pelajar lelaki atau pelajar perempuan. Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan persepsi terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Oleh itu, dapatan kajian ini juga boleh dijadikan panduan kepada guru-guru bagi meningkatkan kualiti P & P mereka. Katakunci kualiti pengajaran dan pembelajaran guru
Item Type: | Proceeding (Paper) |
---|---|
Additional Information: | Universiti Malaysia Sarawak, UNIMAS |
Uncontrolled Keywords: | quality of teachers, teaching and learning,UNIMAS, Universiti Malaysia Sarawak, IPTA, education, Malaysia, Sarawak, university, universiti, borneo, Kuching, Samarahan, postgraduate, undergraduate, research |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | Academic Faculties, Institutes and Centres > Centre for Pre-University Studies Faculties, Institutes, Centres > Centre for Pre-University Studies Academic Faculties, Institutes and Centres > Centre for Pre-University Studies |
Depositing User: | Karen Kornalius |
Date Deposited: | 24 Feb 2014 04:47 |
Last Modified: | 14 Sep 2015 03:40 |
URI: | http://ir.unimas.my/id/eprint/674 |
Actions (For repository members only: login required)
View Item |