Mohd Ridzuan, Bin Md Nasir and Mary Fatimah, Subet (2024) Pembelajaran Peribahasa Menurut Perspektif KSSM Bahasa Melayu: Analisis Menggunakan Pendekatan Semantik Inkuisitif (The Learning of Proverbs According to the KSSM Bahasa Melayu Perspective: An Analysis Using The Inquisitive Semantics Approach). PENDETA, 15 (1). pp. 81-93. ISSN 1823-6812
PDF
Mohd Ridzuan Md Nasir & PM Dr. Fatimah Hj Subet-1.pdf Download (302kB) |
Abstract
Merujuk KSSM Bahasa Melayu Tingkatan 4 dan 5, penguasaan peribahasa murid perlu merangkumi kemahiran memahami, menghubungkaitkan maksud dengan betul mengikut konteks, menghayati makna serta mengapresiasi peribahasa. Oleh itu, makalah ini bertujuan mengenal pasti Pendekatan Semantik Inkuisitif sebagai kaedah pembelajaran peribahasa di peringkat sekolah menengah berdasarkan matlamat KSSM Bahasa Melayu. Kajian yang menggunakan kaedah analisis relasional (semantik) ini adalah berdasarkan Kerangka Kajian Semantik Inkuisitif oleh Nor Hashimah Jalaluddin (2014). Data kajian diambil daripada buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4 dan 5. Hasil kajian menunjukkan melalui analisis semantik inkuisitif, pembelajaran peribahasa berlaku secara menyeluruh bermula dengan memahami maksud kamus, diikuti dengan menghubung kait makna peribahasa mengikut konteks dan akhir sekali meneroka makna untuk mencungkil falsafah dan akal budi Melayu di sebalik pembentukan peribahasa.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | peribahasa Melayu; Semantik Inkuisitif; Teori Relevans; falsafah dan akal budi |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Education, Language and Communication |
Depositing User: | Sanawi |
Date Deposited: | 12 Jul 2024 01:47 |
Last Modified: | 12 Jul 2024 01:47 |
URI: | http://ir.unimas.my/id/eprint/45233 |
Actions (For repository members only: login required)
View Item |