Noor Farina, Febra and Nor Raihan, Zulkefly and Noorzilawati, Sahak and Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin and Amnah Zanariah, Abd Razak and Amirah, Zainun and Diani Mardiana, Mat Zin (2022) Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (3). pp. 199-203. ISSN 2682-826X
PDF
Pencapaian STEM - Copy.pdf Download (74kB) |
Abstract
Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pengaruh rakan sebaya, PdPR, pencapaian STEM. |
Subjects: | L Education > L Education (General) R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine |
Divisions: | Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Medicine and Health Sciences Faculties, Institutes, Centres > Faculty of Medicine and Health Sciences |
Depositing User: | Sahak |
Date Deposited: | 17 Mar 2023 01:27 |
Last Modified: | 17 Mar 2023 01:27 |
URI: | http://ir.unimas.my/id/eprint/41544 |
Actions (For repository members only: login required)
View Item |