PEMFOSILAN DALAM BAHASA ANTARA GENERASI MUDA SUKU DUSUN TINDAL : FOSSILIZATION IN THE INTERLANGUAGE OF DUSUN TINDAL TRIBE YOUNGER GENERATION

Daisy, Paul and Zuraini, Binti Seruji and Noor Aina, Dani (2020) PEMFOSILAN DALAM BAHASA ANTARA GENERASI MUDA SUKU DUSUN TINDAL : FOSSILIZATION IN THE INTERLANGUAGE OF DUSUN TINDAL TRIBE YOUNGER GENERATION. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 5 (34). pp. 212-233. ISSN 0128-164X

[img] PDF
PEMFOSILAN-1-2.pdf

Download (120kB)
Official URL: https://www.researchgate.net/publication/340510533...

Abstract

Kebanyakan generasi muda suku Dusun Tindal di Sabah gagal mencapai kecekapan seperti penutur asli bahasa Melayu disebabkan mekanisme pemfosilan yang terkait dengan prestasi. Oleh itu, penyelidikan ini bertujuan untuk meneliti mekanisme pemfosilan dalam bahasa antara generasi muda suku Dusun Tindal. Kajian kes dijalankan di Sekolah Menengah Tenghilan, Tuaran, Sabah yang melibatkan sebanyak 69 pelajar. Selain pelajar, 12 orang guru bahasa ditemu bual untuk mendapatkan maklumat tentang strategi pembelajaran bahasa sasaran yang membolehkan pelajar melepasi bahasa antara. Dua orang informan dari komuniti suku Dusun Tindal telah memberikan pelengkap yang dicari-cari tentang etnologi suku Dusun Tindal di Sabah. Penemuan penting yang pertama ialah trend dalam domain bahasa ibunda yang sedia ada menunjukkan kesetaraan multibahasa. Kedua, kebanyakan skor penulisan karangan bahasa Melayu standard pelajar masih mengandungi unsur bahasa antara. Ketiga, faktor tertinggi sebab-musabab pemfosilan ialah kognitif. Pemetaan unsur-unsur leksikal dan sintaksis ke dalam domain bahasa sasaran mempengaruhi pemikiran pelajar. Hal ini jelas kerana ayat bentuk terlebih generalisasi dalam bahasa antara pelajar menggambarkan penara sementara dan mereka paling kerap menggunakan strategi pengabaian mesej. Kelima, kontinum bahasa antara berasaskan pengetahuan bahasa ibunda dan bahasa Melayu standard pelajar kebanyakannya pada tahap akrolek, iaitu satu tahap lebih rendah daripada kompetensi bahasa penutur asli. Guru-guru bahasa menyarankan beberapa strategi bagi meleraikan pemfosilan dalam bahasa antara, terutamanya mengambil sikap yang betul terhadap kesilapan bahasa pelajar.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pemfosilan, Bahasa antara, Bahasa Melayu, Suku Dusun Tindal, UNIMAS, University, Borneo, Malaysia, Sarawak, Kuching, Samarahan, IPTA, education, Universiti Malaysia Sarawak
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions: Academic Faculties, Institutes and Centres > Centre for Language Studies
Faculties, Institutes, Centres > Centre for Language Studies
Academic Faculties, Institutes and Centres > Centre for Language Studies
Depositing User: Sanawi
Date Deposited: 23 Jul 2021 02:23
Last Modified: 23 Jul 2021 02:23
URI: http://ir.unimas.my/id/eprint/35668

Actions (For repository members only: login required)

View Item View Item