Azman, Ismail and Rizal Abu, Bakar and Sofiah, Bongogoh (2008) Motivation to Learn, Supervisor's Role and Transfer of Competency a Mediating Relationship. Journal of Psycholog (3). pp. 89-109. ISSN 1823-6197
PDF
Azman, Ismail.pdf Download (374kB) |
Abstract
Kajian ini dilaksankan untuk mengkaji dorongan untuk belajar sebagai pemboleh ubah penegah yang penting dalam perhubungan di antara peranan penyelia dan pemindahan kompetensi. Kaedah kajian ini tinjauan telah digunakan untuk mengumpul 100 borang soal selidik daripada pekerja teknikal yang berkhidmat di Dewan Bandaraya Kuching Utara, Sarawak. Keputusan analisa regrasi stepwise menunjukkan bahawa perhubungan antara dorongan untuk belajar dan peranan penyelia (sokongan dan komunikasi) berupaya meningkatkan pemindahan kompetensi. Dapatan kajian ini mengesahkan bahawa dorongan untuk belajar mampu bertindak sebagai pemboleh ubah penegah dalam modal pengurusan latihan di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini ke atas teori dan amalan mengurus program latihan, batasan-batasan kerangka konseptual dan metodologi kajian, serta arah tuju kajian akan datang turut dihuraikan dalam kertas kerja ini.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Universiti Malaysia Sarawak, UNIMAS, ipta, research, motivation, mediating relationship, Supervisor, Employee |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development Faculties, Institutes, Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development |
Depositing User: | Karen Kornalius |
Date Deposited: | 21 May 2014 07:52 |
Last Modified: | 06 Jul 2021 07:48 |
URI: | http://ir.unimas.my/id/eprint/2847 |
Actions (For repository members only: login required)
View Item |