Norsiah, Fauzan (2018) Gelombang otak ketika membaca dan mendengar Al-quran dan zikir (Prosiding KAIB XI 2018). In: Konferensi Antarabangsa Islam Borneo (KAIB XI 2018, Kalimantan Barat . IAIN, Pontianak), 25 -25 September 2018, IAIN, Pontianak, Kalimantan Barat.
PDF
prosidingkaibxi2018 (cover).pdf Download (1MB) |
|
PDF
prosidingkaibxi2018 (gelombang otak ketika membaca).pdf Download (294kB) |
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti perbezaan yang berlaku di dalam otak (daerah kepentingan, ROI) ketika membaca dan mendengar Al-Quran & Zikir, seperti "Astaghfirullah", Subhan Allah, Allahmulillah, Lailaha- illa Allahhuakbar ". 10 pelajar telah terlibat secara sukarela untuk untuk kajian yang dijalankan. Gelombang otak telah direkod daripada subjek berdasarkan sistem International 10-20 menggunakan 19 qEEG Mitsar semasa subjek membaca dan mendengar Al quran. Berdasarkan analisis statistik yang terkandung dalam butiran, keputusan ujian berpasangan t untuk hipotesis mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara aktiviti kognitif seperti membaca dan pendengaran (t=3 .93,df=9,P=0.01). Keputusan analisis menunjukkan bahawa gelombang yang dominan adalah Delta, diikuti oleh gelombang Theta.
Item Type: | Proceeding (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Gelombang otak, Al-Quran dan Zikir, unimas, university, universiti, Borneo, Malaysia, Sarawak, Kuching, Samarahan, ipta, education, research, Universiti Malaysia Sarawak. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) Q Science > Q Science (General) |
Divisions: | Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development Faculties, Institutes, Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development |
Depositing User: | Fauzan |
Date Deposited: | 17 Dec 2018 02:12 |
Last Modified: | 17 Dec 2018 02:12 |
URI: | http://ir.unimas.my/id/eprint/22777 |
Actions (For repository members only: login required)
View Item |