Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing

Gwendoline, Raja (2005) Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing. [Project Report] (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing.pdf

Download (229kB) | Preview
[img] PDF
Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing.pdf
Restricted to Registered users only

Download (841kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan mengetahui persepsi pelajar tentang penggunaan pendekatan berkumpulan (cooperative learning approach) dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan di kalangan pelajar dalam tingkatan empat. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan dan apakah masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan dalam penulisan dalam Bahasa Inggeris menggunakan pendekatan berkumpluan. Soal-selidik yang mengandungi 3 bahagian telah diedarkan kepada seratus lima puluh orang pelajar tingkatan empat di tiga buah sekolah menengah dalam bahagian Miri. Penganalisaan data kajian dijalankan dengan menggunakan pengiraan statistik diskritif yang melibatkan pengiraan kekerapan, peratus clan skor min. Perbandingan skor min di antara keberkesanan pendekatan kerjasama dal am pembelajaran berkumpulan dengan masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan digunakan untuk menentukan tindak balas pelajar terhadap pendekatan kerjasarna berkumpulan dalam penulisan dalam Bahasa Inggeris. Hasil kajian menunjukkan pelajar memberi tindak balas yang positif dan menggemari pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan. Justeru itu, kajian menunjukkan pendekatan kerjasarna dalain pembelajaran berkumpulan dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan dalam Bahasa Inggeris adalah sesuai di kalangan pelajar-pelajar berkenaan.

Item Type: Project Report
Additional Information: Project report (B.Sc. ) -- Universiti Malaysia Sarawak, 2005.
Uncontrolled Keywords: English, Study and teaching, Writing, education, unimas, university, universiti, Borneo, Malaysia, Sarawak, Kuching, Samarahan, ipta, education, undergraduate,research, Universiti Malaysia Sarawak
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
Depositing User: Karen Kornalius
Date Deposited: 23 Jul 2014 02:44
Last Modified: 12 Jun 2015 01:43
URI: http://ir.unimas.my/id/eprint/4189

Actions (For repository members only: login required)

View Item View Item