Pemilihan fon kegemaran dan kesan kebolehgunaan fon terhadap proses pembacaan kanak-kanak

Grameno, anak Davis (2006) Pemilihan fon kegemaran dan kesan kebolehgunaan fon terhadap proses pembacaan kanak-kanak. [Project Report] (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
Pemilihan fon kegemaran dan kesan kebolehgunaan fon terhadap proses pembacaan kanak-kanak.pdf

Download (663kB) | Preview
[img] PDF (Please get the password from Digital Collection Development Unit, ext: 3932 / 3914)
Pemilihan fon kegemaran dan kesan kebolehgunaan fon terhadap proses pembacaan kanak-kanak (full).pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti apakah jenis fon yang diminati oleh kanak- kanak serta mengenalpasti fon yang dapat memberi keberkesanan yang optimal dalam aspek pembacaan kanak-kanak. Terdapat pelbagai jenis fon yang boleh didapati dalam sistem tulisan kita hari ini dan kesemua fon tersebut boleh digunakan dalam penulisan untuk artikel tetapi setiap jenis fon akan memberi pengaruh yang berbeza dalam aspek pemahaman serta reaksi yang berbeza oleh kanak-kanak semasa pembacaan. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji kesan dan pengaruh empat jenis fon iaitu Times New Roman, Courier New, Arial dan Comic San MS. Akhir sekali, berdasarkan dapatan dan keputusan, kajian ini juga bertujuan untuk mencadangkan beberapa panduan bagi menentukan ciri-ciri fon yang sesuai dan ciri-ciri teks yang sesuai untuk bahan bacaan kanak-kanak. Dalam kajian ini, kalangan kanak-kanak yang digunakan sebagai responden adalah berumur dalam lingkungan 7 hingga 10 tahun.

Item Type: Project Report
Additional Information: Project report (BSc. ) - Universiti Malaysia Sarawak, 2005.
Uncontrolled Keywords: Child psychology, Cognition in children, Reading, research, Universiti Malaysia Sarawak, unimas, university, universiti, Borneo, Malaysia, Sarawak, Kuching, Samarahan, ipta, education, undergraduate
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Academic Faculties, Institutes and Centres > Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
Depositing User: Karen Kornalius
Date Deposited: 09 Jul 2014 01:29
Last Modified: 05 Apr 2016 07:08
URI: http://ir.unimas.my/id/eprint/3924

Actions (For repository members only: login required)

View Item View Item